torsdag 26 december 2013

Dubbdäck gäller för cykel också!

I en artikel på svt.se skriver man med hänvisning till cykelfrämjandet att man skall ha dubbdäck vintertid (bra!), men att det är allra viktigast på framhjulet. Jag tycker den rekommendationen är onödig och kan leda till problem. På bilar måste man ha dubbdäck på alla fyra hjulen för att säkerställa stabiliteten. På en cykel är det minst lika viktigt. Eftersom drivkraften sker över bakhjulen så är oftast bakdäcket det som slits mest och som har sämst grepp på is och snö. Drar man på hårt så upphör greppet, även i sidled och bakhjulet försvinner under en på en bråkdel av en sekund. Samma om man bromsar hårt på bakhjulet. På en cykel har man inte ABS/ESP som på moderna bilar.

De senaste dagarna har visat att dubbdäck verkligen behövs på bilar. Även om det slirar till vid halka så är chansen att återhämta kontrollen över fordonet trots allt större än om det saknas dubbdäck. Naturligtvis får dubbdäcken, precis som alla andra däck inte vara för hårt slitna eller för gamla. Både slitage och ålder leder till sämre grepp. Säkrast är att använda däck från någon av de stora leverantörerna som utvecklar speciella dubb för sina däck, till exempel Continental, Nokian, Goodyear och Michelin. De har insett att dubben måste anpassas till det egna däcket för att hålla länge, inte ramla ut samt att ge ett jämnt utstick.

Inga kommentarer: