onsdag 16 januari 2013

Vinterdäckslagen för framkomlighet, ej ökad säkerhet

Robert Collin skriver i Aftonbladet exakt det jag också har hävdat länge, och det är att den nya vinterdäckslagen för tunga fordon är utformad för att i första hand öka framkomligheten, inte säkerheten. Läs gärna Roberts artikel, jag kunde inte sagt det bättre själv.

När lastbilarna för några år sedan inte kom fram på grund av halkan fick politikerna nog. De gav Transportstyrelsen i uppdrag att så snabbt som möjligt ta fram förslag på nya regler för fordonens däckutrustning vintertid. Den största förändringen blev ett krav på att däcken på drivaxeln skall vara vinterdäck, men någon bra definition på vad som är ett bra vinterdäck saknas ännu. Avsikten är således att framkomligheten skall förbättras. Det paradoxala i detta är att med däck som greppar bättre på drivaxeln så kan fordonet framföras snabbare, framförallt när det är halt. Hej och hå, bara å dundra på!!

Den andra förändringen är att man kräver minst 5 mm mönsterdjup på alla däck på fordonet, men att detta inte gäller släpet. Ökat mönsterdjup behöver dock inte ha särskilt stor betydelse för greppet på is. Erfarenheten har visat att det är gummits egenskaper i slitbanan som har den övervägande största betydelse för is- och snögrepp.

Släpet kan alltså fara hur som helst. När man åker bakom en lastbil ser man ofta hur bil och släp vinglar i sidled. Om detta beror på att föraren sitter och gör annat än att köra bilen vet man inte, men faktum är att om inte släpets däck har lika bra isgrepp som på dragfordonet, så är risken stor att släpet ger sig iväg för långt i sidled och att bilen dras med. I värsta fall sker en s.k. jack-knifing, alltså att släpet viks runt och kan hamna i bästa fall under dragbilen och hytten. Ett sådant exempel såg jag själv på E4 vid Ödeshög strax före jul i snöovädret som då rådde.

Nej, Tyvärr har Transportstyrelsen och Trafikverket blivit kidnappade av politikerna och nu hänvisar man till att de tunga fordonen har fått bättre vinterdäcksregler. Men att de bara förbättrar framkomligheten och knappast alls säkerheten är det ingen som säger ett knyst om, annat än Robert.

SvD SvD

Inga kommentarer: